Svoju odluku smo doneli na osnovu rezultata vanrednog istraživanja uređivačke prakse u časopisu ABS. Taj postupak je pokrenut na osnovu indicija iz obrazloženja skorašnje odluke da se taj časopis stavi na Listu predatorskih časopisa (http://scholarlyoa.com/). U obrazloženju stoji da je GU ABS:

  1. od jednog autora zatražio neprimereno visoku naknadu za objavljivanje rada (EUR 1785) i
  2. da je taj rad prihvaćen za objavljivanje u roku od 24 sata, iz čega je zaključeno da on nije recenziran.

Verodostojnost ovih optužbi neposredno je vidljiva iz kopija dokumenata datih u prilogu obrazloženja. Proverili smo ih dopunski upitom Džefriju Bilu, uredniku bloga i autoru liste, a njegovim posredstvom i autoru koji je žrtva neetičkog postupka ABS. Na upit smo dobili zadovoljavajuća uveravanja.

Zatražili smo objašnjenje i od GU ABS prof. Božidara Ćurčića poslavši mu zahtev da odgovori na pitanja koja se tiču uređivačke prakse ABS. Na taj zahtev poslat elektronskom i redovnom poštom nismo o datom roku (7 dana) dobili bilo kakav odgovor iz čega smo zaključili da on nije u stanju da ospori pomenute optužbe.

Dopunski smo, na osnovu bibliometrijskih podatka, indikatora i indicija, ispitali i etičko-publicističku praksu uređivanja ABS. Rezultate ćemo objaviti u okviru zasebne studije. Međutim, s obzirom na potrebu da se u ovom slučaju preduzmu hitne mere, već sada smo obavestili Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja o rezultatima koji su bili dovoljni za našu odluku:

  1. GU je u ABS, dakle u časopisu koji uređuje, sistematski objavljivao nedopustivo velik broj sopstvenih i radova dva člana svoje uže porodice, sina i ćerke. Samo tokom 2013. i 2014. godine oni su zajednički ili u saradnji s drugim autorima, u svakoj svesci ABS objavili između 3 i 5 radova.
  2. U ABS smo registrovali brojna svedočanstva manipulativnog citiranja, usmerenog na veštačko uvećanje impakta. Čak četvrtina citata ABS ostvarenih u WoS u 2013. godini potiče iz radova GU i porodice, čime oni doprinose impaktu ABS skoro jednako koliko svi ostali domaći autori zajedno. U deset svojih WoS radova GU je svoj časopis citirao po 10 i više puta. Autocitiranost ABS u WoS na nivou autora je veća nego u bilo kom drugom domaćem časopisu. Gomilanje "svežih" citata, tj. onih starih do dve godine (jedinih koji se uzimaju u obzir pri izračunavanju tzv. impakt faktora) krajnje je atipično u odnosu na druge časopise iz grupe (Biologija) kojoj ABS pripada. Impakt faktor ABS je za svega 4 godine narastao sa 0.238 na 0.791, iako je broj radova u približno istom periodu skoro dupliran.
  3. U ABS se ne sprovode mere prevencije plagijarizma mada za to postoji preka potreba. U našem istraživanju iz 2010. g., posvećenom samo tom problemu, u ABS su otkrivena 4 plagijata i 12 autoplagijata, od toga bar po jedan flagrantnih razmera. To je bilo više nego u bilo kom drugom domaćem časopisu. O tome su Uredništvu ABS (kao i Ministarstvu) pruženi nepobitni dokazi, ali se ono oglušilo o naš poziv da preduzme odgovarajuće mere i zadržalo praksu tolerisanja plagijarizma. Sada smo pomoću odgovarajućeg softvera (iThenticate) samo u radovima iz 2013. godine registrovali čak 21 rad koji bi u valjanoj proceduri morali biti proglašeni plagijatima, kao i 10 radova koji bi se morali kvalifikovati kao autoplagijati.
  4. ABS pribegava suptilnim vidovima marketinga koji su tipični za tzv. predatorsko ponašanje. Između ostalog autori se uz poziv na uplatu naknade (donacije, sic) obaveštavaju da će im radovi biti objavljeni u režimu Online First, a da ta vrsta funkcionalnosti u ABS zapravo ne postoji.

Na osnovu tih i drugih nalaza ocenili smo da je narušavanje međunarodnih publicističkih standarda u ABS poprimilo takve razmere da bi nastavak njegovog indeksiranja ugrozio legitimnost upotrebe SCIndeksa u evaluativne svrhe. Obveštavajući Ministarstvo o svojoj odluci mi smo ga kao regulatornu i istovremeno finansirajuću instituciju pozvali da:

  1. privremeno uskrati časopisu ABS status naučnog časopisa tj. izostavi ga sa spiska kategorizovanih časopisa do otklanjanja manjkavosti, odnosno na period ne kraći od dve godine;
  2. uskrati časopisu ABS (su)finansiranje u periodu od najmanje godinu dana; i
  3. pozove izdavače ABS da da po hitnom postupku smene uredništvo i GU, a o razlozima za smenu promptno izveste Thomson Reuters izdavača WoS/JCR, kako bi sprečili sankcije prema ABS.

Istovremeno smo zahtev za smene pod (3) podneli svim (10) saizdavačima ABS.