Promocija strateškog planiranja u razvoju časopisa
Svrha
Uloga ovog programa je da podstiče izdavače časopisa i urednike da upražnjavaju dugoročno strateško planiranje u razvoju časopisa. Savetujemo ih i pomažemo u primeni takve strategije. Zahvaljujući dugoročnom praćenju lokalnih časopisa došli smo do optimalne strategije razvoja časopisa DTES zemalja. Strategija upućuje na internacionalizaciju časopisa, što podrazumeva objavljivanje na engleskom , širenje kruga autora i recenzenata, tematsku specijalizaciju, diversifikaciju izdavačkih oblika i aktivnu potragu za kvalitetnim tekstovima i recenzentima, što vodi uvećanju i širenju uticajnosti (impakta) časopisa.
Na osnovu desetak istorijskih studija slučaja iz regiona, skicirali smo tentativni četvorofazni model razvoja koji, kao početnu opciju, preporučujemo časopisima s kojima zasnivamo partnerske odnose:
- Izgradnja identiteta u nacionalnoj ravni: obezbeđivanje formalnog statusa i finansijske podrške za redovno publikovanje i kvalitetno uređivanje.
- Proširenje delovanja na region: proširenje baze autora i recenzenata i osiguranje početnog međunarodnog impakta.
- Faza pune internacionalizacije: orijentacija na prijem u vodeće međunarodne baze podataka i globalne citatne indekse.
- Faza spontanog samoodrživog razvoja: kapitalizacija visokog statusa/impacta, npr. prelaskom na naplatu troškova objavljivanja ili, izuzetno, godišnju pretplatu.
Važan deo strategije koju preporučujemo je promocija otvorenog pristupa (OA) kao izdavačkog modela. Stalni onlajn pristup člancima, besplatan za sve i bez ikakvih ograničenja, kao što je obavezna registracija i sl., je u najboljem interesu DTES časopisa koji teže međunarodnoj afirmaciji i boljem tretmanu evaluatora i finansijera. Finansijsku osnovu za takav pristup ne treba osiguravati pretplatom, već na druge načine. Najvažniji među takvima su sponzorstvo na osnovu prikladnog oglašavanja i napuštanje paralelnog objavljivanja u papirnoj formi.
Tek nakon sticanja solidnog međunarodnog statusa (četvrta faza našeg modela) preporučujemo neki od modela koji časopisima donose prihode na tržištu, ali i dalje u okvirima otvorenog pristupa, npr. prelaskom na kombinaciju pretplate i odloženog OA ili naplatu (ekonomski opravdanih) troškova autorima.
Aktivnosti
U okviru ovog programa sledeće aktivnosti se sprovode na trajnoj osnovi:
- Promovisanje strategije posredstvom prezentacija na profesionalnim skupovima, CEON forumu i CEON vebinarima.
- Savetovanje urednika partnerskih časopisa kroz konsultacije na osnovu studija njihovog slučaja.
- Objavljivanje CEON-ovih izdanja i radnih dokumenta u OA režimu.
- Organizovanje konferencija i radionica o otvorenom pristupu.
- Proučavanje pojava koje ugrožavaju OA i objavljivanje rezultata istraživanja na tu temu.